När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Även trötta dagar är också .

Publicerad 2021-03-02 17:11:11 i #Härvaro, #hjärntumör, #personligt,

Livet fortsätter i sakta gemak. Det har gått över till Mars månad och det känns bra, ett steg närmare den riktiga våren. Nu har det sjudat av vårkänslor och jag njuter av att kunna sitta ute i stället för inne när jag är trött. Bakslag med mulna mulna dagar och regn kommer det bli, men utan dem så har vi inte våra  ljuvliga årstider med fina dagar.
 
Kroppen har en tröttare period denna vecka och jag försöker att inte tänka så mycket på varför, att det har med mediciner vet jag och det får räcka med den vetskapen.
I min journal står att jag ska ha Livskvalité och det lägger jag stor vikt vid. Även trötta dagar är också dagar.
 
Har märkt att jag äter med större inlevelse och långsammare. Upplever smakerna intensivare och njuter av när smakerna gifter sig med varann.
Njuter av att planera måltider och ingredienser, tiden finns och så blir det matlådor för de dagar som av olika skäl behövs. 
 
Att ha litet på agendan varje dag är bra för mig och att det är något som ger och inte slukar energi. 
Det är faktiskt bara jag själv som vet vad jag behöver, ingen annan vet vad som ger just mig kraft och ork, eller lugn och ro. Båda delarna är lika viktiga, att ha balans helt enkelt.
 
Jag har börjat måla Akvarell litet smått, det är nya känslor som växer fram med pensel och färg, att plocka fram känslor i färg är skönt för min skäl. Jag har aldrig målat akvarell tidigare, men det är rogivande och bra att ha olika uttrycksmedel. Har köpt ett kitt som jag enkelt kan ta med ut.
 
Att sköta om och ansa växter, exempelvis att plantera om pelargonerna som överlevt känns så jordnära och så laddar jag för att i lagom mått så fröer. 
På något sätt har så mycket sådana här saker aldrig riktigt fått plats i livet, även om intresset funnits, Vi har gjort det ibland och då i för stor skala så allt har blivit föt mycket. nu gör blir det utifrån läget och vad vi orkar. 
 
Vi har börjat hitta en lunk där vi båda får egen tid som vi båda har stort behov av.
Rå oss själva och tänka utifrån oss själva, göra det vi själva har planerat.
Vi vet var vi har varann när vi behöver varandra. Vi äter, fikar, åker iväg på småturer och ibland fixar med gemensamma saker, men vi behöver också denna egna tiden när vi är hemma båda två.
 
Idag har vi givetvis ätit mina hembakta semlor med mycket mandelmassa i solskenet. tänkte nästan göra en åt Pappa som älskade semlor, men tanken får räknas.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2021-03-04 14:33:32

Jag blir nyfiken på dina akvarell köp,,, som man kan ha med sig ut?!🥰
Det är fint att Du hittar din takt❤️
Kram vännen
Jaana❤️

Svar: Inget unikt, men i låda och papper i block, kan hänga med i picknickkorgen 😍
Åsa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela