När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

En dag av Härvaro

Publicerad 2021-02-04 09:20:14 i #Gemenskap, #Härvaro, #hjärntumör,

Vilken fin dag hela dagen blev igår. Lasses semlor, de första för i år till efterstrålningsfikat. 
Promenad i ett underbart landskap som jag njöt av från utsidan denna gång. 
Tog en massa kort av mina kända vyer här i byn. Kände mig euforisk, orkade gå ca 1 km och kände mig inte slut. 

(null)

Det har nu alltså gått drygt två månader sen det hände. Idag gör jag 18/27 strålningar. Tiden går fort, eller den ändrar sig inte, men det känns så. 

Nu när jag känner mig bättre så får jag så mycket lust till olika saker. Inget stort, utan sånt som jag tänkt men aldrig riktigt fått tid till eller ork som inte funnits. 
Känns som jag nu har all tid i världen. Att jag råder över tiden. Att jag gör det jag orkar idag, sen finns nästa dag. 

Visst kommer det vara många förlamande trötta dagar, gråtiga dagar, rädda dagar...återkommande självklart. 
Men att uppleva detta är guld och veta att dessa dagar finns också och att det handlar många gånger om att ringa ett samtal, berätta vad som inte är ok eller känns bra. På något vis löser sig mycket bara man vågar lyfta på locket. För mig har det varit svårt att veta smärtgräns, vad som är ok. Jag har ju levt med smärta i så många år, så jag vet inte riktigt var gränsen går. 

Jag har nog ganska lätt att anpassa mig till alla nya rutiner, vilka är många just nu, men det håller en ordning och struktur på dagen.  
Varje dag har sina hålltider för medicin och fasta och för att det ska funka måste måltider planeras. 
Strålningar, provtagningar och sköterska/läkarbesök kontinuerligt, apoteket på US. Hämtning av mat på lastkajen. 
Jag tankar socialt vid dessa tillfällen. En liten stunds samtal som ger mig så mycket glädje. 

Sen är det daglig återhämtning  icke att förglömma. Ibland sova, men framförallt att vila kroppen. Litet stickning, lyssna på radio/bok mm
Dagens mat kan bli allt från en kulinarisk och engagerad måltid till matlåda, beroende på dagsformen. 
Vi har aldrig haft så välfylld kyl och frys som nu. 
Allt detta gör vi tillsammans Kent och jag, planerar varje dag vad som gäller för idag. Vissa dagar ligger vi i soffan, återhämtar, matlåda och bara är. 
Längtar till våren och kaffe i vår vårhörna.

(null)







Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2021-02-04 13:31:57

Precis så, här o nu och utifrån dina/era behov och kraft!
Fint att Ni hittat er rytm ♥️
Kram vännen ♥️
Jaana

Svar: Tack fina du! Ja det känns litet så. Vi har nog landat litet både jag och Kent.
Kramar tillbaks ❤️❤️❤️
Åsa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela