När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Jag låter stjärnan lysa i kväll.....

Publicerad 2018-01-06 12:45:27 i #personligt,

Stjärna lyser i fönstret, det är Trettondagen. Berättelsen om de tre Vise männen som kommer fram till stallet gör att vi har denna helg. För mig har trettondagen också personlig betydelse....och stjärnan får lysa...
Beställde igår sorgeblommor....mammas lillasyster Maja, den sista av alla barnen från Mosshult har nu förenats med sina syskon. Den sista som personligen hade minnen från livet i Bjärka Säby och barndomshemmet Mosshult. Tack och lov finns en del av berättelserna nedtecknade och våra barn och barnbarn kan ta del av familjehistorien och det liv som utspelades i början på 1900-talet i en liten by i Östergötland. 
Maja berättade precis när vi själva flyttat in i vårt torp att hon som barn hade hälsat på en skolkompis boende i vårt Risnäs, hur hon gått längs järnvägen över bron - Livet har sina cirklar.
Nu är det vårt uppdrag för framtiden att berätta vårt liv. hur datorer, mobiler kom in i livet och hur vi upplevde och påverkades av It-tekniken. Från telefonkiosk till att i den lilla mobilen....
                                                
 
Från att TV:n var svartvit med en kanal till dagens utbud med ett otal kanaler och streamingtjänster. Att det fanns en tid då barn var hemma när syskon föddes, det fanns något som hette dagmamma, vi handlade enbart med kontanta pengar och gick till post och bank för att betala månadens räkningar och ta ut pengar.
Det fanns något som hette kasettband som trasslade när man spelat och spolat för mycket...
                 
Det här är faktiskt endast trettio år sen......
 
Jag låter stjärnan lysa i kväll för Moster Maja, Mamma Gulli som för 9 år sen föll i koma och somnade en vecka senare in i evig vila och för min farbror Ingvar som skulle ha fyllt 84 år idag, tack vare honom finns så mycket dokumenterat i bild och film från 50-talet fram till 80-talet. Han hann lägga över det mesta på CD innan han avled i cancer, en ovärdelig skatt för oss alla.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela