När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Boken fick mitt inre frö att gro

Publicerad 2018-02-21 13:11:00 i #personligt,

Tanken var att jag skulle åkt till arbetet idag men så blev det inte. min mage krånglade och jag insåg vid sjutiden att det inte skulle bli något jobb. Bäddade ner mig i soffan, lysssnade på radio och föll i skön sömn, skönare än på länge. Det känns som att kroppen löste en dag i vila på sitt eget sätt. 
Fyllde på ved i spisen, satte på taizemusik och kröp åter ner under filten. Jag läser en bok.......
Den berättar om den man som sedermera blev Franciskus av Assisi. Hans förhållningssätt till livet och medmänniskan genom Gud. Hur han gjorde ett val att lämna allt för att leva i enkelhet för andra. 
Boken speglar paralleller med vår tid, hur kan vi göra liknande resor i det samhälle vi lever idag. Kan vi välja bort, leva enklare och finna inre ro......
Boken känns som sänd till mig, ju mer jag läser, ju lugnare känner jag mig. Vet inte exakt vad det är som gör det, men det känns som att den ger mig verktyg att komma vidare i mina egna tankar. Jag ser likheter med mig själv, mitt tänkande och på något vis känns det som att mitt förhållningssätt till livet snuddar vid bokens tanke. Så som jag innerst inne vill leva kanske inte är en omöjlighet, att boken ger näring till mitt inre frö att gro, att jag kommer vidare på min resa. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela