När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Vad innebär att kränka....

Publicerad 2017-10-29 12:08:00 i

Denna söndagsmorgon ser jag en solig vy när jag tittar ut genom köksfönstret. Känner en glädjeilning över hur otroligt fin utsikt jag har, ut över ett gärde som just nu lyser spirande grönt. Där bakom krönet vet jag att Stångån ringlar sig fram, vi ser den inte men vetskapen gör mig glad.
 
Veckorna som varit har varit intensiva och jag är evigt tacksam att jag tog det där beslutet att skala av min fritid för en tid. Min pappa mår bra utifrån sin situation och det praktiska börjar falla på plats, men som alltid så är det ju så att man går på adrenalinkraft när man är mitt i det och sen kommer tröttheten när det börjar lugna ner sig. Det känns faktiskt litet befriande att veta att min lediga tid är kravlös och jag har inga förutbestämda tider att passa. 
 Det har ju varit fokus på #metoo sista tiden, tack och lov tillhör jag inte de som råkat ut. men det gör att jag funderar en hel del kring det. Tänker att det här handlar om mycket djupgående mönster i våra könsroller men också om vårt hur vi ser till allas lika värde oavsett kön, etnisk bakgrund etc.  Det är nu arbetet med jämställdhet och mångfald får en innebörd, du kan som förälder/pedagog/vuxen genom ett icke kränkande förhållningssätt som genomsyras av allas lika värde ge barn ooch ungdomar möjlighet att vara goda medmänniskor, att du faktiskt har stor betydelse i hur barn kliver in i vuxenvärlden och förhåller sig till sin omgivning.
 Vad innebär det, vad är att kränka någon, att känna sig kränkt......?
Under mina år i förskolan var jag med i en grupp för att utarbeta en Likabehandlingsplan i vår enhet. Utifrån det arbetet känner jag att ordet kränka och att känna sig kränkt har en djup innebörd och ibland  används det lite yvigt av många, ett ord man tar till när man blir sårad utifrån olika situationer och det gör att när någon verkligen är kränkt så tas det inte riktigt på allvar och det nonchaleras lätt. 
Jag tänker att känna sig kränkt, det är när någon har sårat det innersta, och risken är stor att självkänslan blir ordentligt naggad i kanten. Du kan bli kränkt på flera olika sätt, kön, ålder, etnisk bakgrund osv men det är du som blir kränkt som har rätt till känslan. 
Att kränka, tänker jag, är att någon tar sig friheten att säga, tycka, utsätta en annan människa för saker som är nedlåtande, sårande och får den andra att känna stort obehag. Det innebär att genom makt avskalas självkänslan.
 
Den situation/händelse som du blir kränkt av är inte säkert att andra uppfattar som kränkande, men det är din egen upplevelse och du har rätt till att känna det du känner!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela