När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Tillfreds med livet......

Publicerad 2016-02-28 12:12:31 i #Härvaro, #personligt,

Söndag förmiddag och en stund att till eftertanke. Att vara tillfreds....vad innebär de orden.....Att vara tillfreds med sitt liv innefattar många saker....Så som mitt liv ser ut i dag, är det så här jag önskar att det ska se ut.....är jag tillfreds med den person jag är......Det är så lätt att hamna i tanken - OM......DÅ...... men hjälper det egentligen..... Jag tror det stjälper mer än hjälper. Jag har kämpat länge med detta med mig själv och jag tror (vågar inte använda ett annat ord) att jag kommit till den insikt att jag gjorde val i olika situationer utifrån den situation jag befann mig i. Det är så lätt att tycka att jag skulle gjort annorlunda men det är när jag är där jag är i dag. Jag tycker mig se en tendens i samhället att många idag har svårt att vara tillfreds med sig själva och sitt liv, att livet skulle ha varit så mycket bättre OM för DÅ skulle JAG kunna göra så.....att man vill så mycket men glömmer att livet pågår just nu!
Jag är faktiskt tillfreds med de val jag gjort, utan dem vore jag inte den jag är och jag är vän med mig själv och det liv jag har. Låter väldigt märkligt eller hur.....Tillhör låginkomsttagarna, inte pluggat vidare, är sjukskriven, har ont, är trött.....skulle kunna räkna upp mycket saker som har negativ klang..... men på livets väg hamnar vi vid vägskäl som inte alltid gör besluten enkla vad vi ska välja, ibland har man inget val, nästan..... Det går aldrig att veta vad som skulle ha skett om jag gjort ett annat val, för varje val ger nya vägskäl, nya möten och händelser som inte har skett eftersom jag inte tog den vägen......
Jag har valt att leva med den jag lever med, jag valde HÄRVARO och föräldraskap före studier vid ett tillfälle, jag valde att vara HÄRVARANDE anhörig med påföljd att jag inte orkade med mig själv under en period, jag valde att göra fördjupningar i mitt jobb med trötthet och smärta, jag har valt att göra saker i livet som jag i förväg vetat att jag inte riktigt orkar....men jag skulle inte gjort annorlunda val om det vore i dag med den jag är idag. Däremot så kanske jag skulle ha förhållit mig på ett annat sätt till mig själv och andra människor men det är ju liksom det som är LIVSERFARENHET och kunskap som ökar med åren. Det kanske är därför man börjar fundera kring dessa frågor så här mitt i livet....
Det betyder inte att vi ska vara utan drömmar, längtor och framtidsplanering, nä det är ju små smultron som är på väg att mogna som ger oss en framtidstro, men de ska inte präglas av .....att vi missat för att det var någons/någots fel......bara jag hade pengar skulle jag.........OM INTE mitt liv ser ut som det gör skulle jag.......OCH det finns val vi måste göra ibland som gör ont och som för alltid förändrar något längst inne i oss och så är livet, viktigt att vi vet varför vi gör våra val. Jag upplever att det finns en vila i att vara tillfreds med sitt liv. Och det gör mitt liv mindre stressat inombords och det finns smultron alldeles runt knuten men OM jag inte är HÄR och NU så kanske jag inte ens ser dem.....j

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela