När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

HÄRVARO

Publicerad 2016-01-03 12:41:00 i #Härvaro,

Söndag förmiddag! Jag blickar ut över ett vackert landskap!
Några dagar in på det nya året. Jag tänker mycket de här dagarna varje årsskifte, inte så att jag lägger nyårslöfte, men det är liksom en bra tid att stanna upp och fundera. Återkommer varje år till devisen att leva i HÄRVARO, att fokusera på här och nu. Jag löser inte mina bekymmer, problem genom att gå och grubbla utan genom släppa taget om tankarna och låta dem flöda fritt så kommer lösningar av sig självt. Därmed inte sagt att det är lätt, men jag kan ge mig förutsättningar att klara det lätttare. När jag sitter och pratar med pappa, så är det det jag gör, jag lyssnar på det han berättar, det är så mitt intresse väcks och jag får liksom bränsle till vårt samtal. Det är intressant det du säger, jag ger mina synpunkter, vi delar en gemenskap. Uppdaterar ofta om vad våra barn och barnbarn gör och har berättat så att han är delaktig i familjen även om han inte alltid kan vara med. Om jag inte är här och nu så blir inte vårt samtal lika innehållsrikt och innerligt. Ofta kommer jag på mig själv med att på vägen hem i bilen har jag fått en möjlig lösning på ett dilemma utan att jag har grubblat och fokuserat på det.
.....eller när jag är ute och går. jag andas in den friska luften, ser det jag har omkring mig, tar kort för att fånga ögonblicken, lyssnar till naturens ljud, låter tankar komma och gå i ett flöde. Efter några kilometer märker jag hur det känns lättare i hela kroppen, lust och lyckokänslor småpirrar i kroppen, jag blir sugen på att ex baka en kaka till kaffet, små saker som i sin tur skapar nya ideer.
När jag lagar mat har jag upptäckt att när tankarna rör sig kring det jag tillagar, blir jag mindre stressad. Jag klurar på på vilken krydda/tillbehör som kan passa - det ger mig visuella smaker i gommen. Jag upplever dofterna intensivare och det kan vara riktigt inspirerande att googla på fakta kring maträtter, grönsaker ja allt och matsituationen är klart trivsammare! Innegrejen att ta kort på maten gillar jag, att dela med sig, ibland har vissa maträtter en intern historia i familjen eller med andra vänner. Det handlar inte om bekräftelse för mig utan jag blir glad av att dela med mig och jag fängslas av vackra matbilder.
Citerar en rad på Twitter " När tanken vilar, jobbar den ofta som bäst" jag tror att det är det som händer med mig i HÄRVARO <3 och att också möta mina medmänniskor med ett leende och tänka, vi gör alla vårt bästa <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela