När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Nyårsafton, ett avstamp för att påverka livet i en positiv riktning

Publicerad 2018-01-01 17:01:41 i

Nytt år, smakar litet på det.... 2018, vad har du att bjuda på?
Det är ganska skönt att inte veta vad som komma skall....det är litet av tjusningen, att möta nya dagar som oskrivna blad, att leva på en tillit att livet fortskrider sakta framåt,  att när dalarna djupnar så finns det en morgondag. 
Livet är ljus och mörker med en mängd dagar däremellan som vi kallar vardag. Ljusa dagar när allt känns bubblande, härligt och en känsla att det inte får ta slut....sen kommer de där dagarna då sinnet är mörkare, motgångar avlöser varann och det är svårt att hitta smultronen. De flesta dagar är våra vardagar som först känns slätstrukna, oladdade och litet grå, men det är just de dagarna som vi kan påverka allra mest, som vi kan välja färdriktning på. Vi kan välja vårt förhållningssätt, hur vi ser på vår omvärld och våra medmänniskor. Vi kan själva påverka med positivt eller negativt tänkande hur vi vill att vår dag ska se ut. 
Jag tänker att det är då vi också tankar själen med kraft och styrka för att ha i reserv när dalarna kommer, och det är inte om utan när, för kommer det gör de vare sig vi vill eller ej.
Tänker också att om vi vill att livet ständigt ska vara fest utan vardagens lunk, så kommer vi inte uppleva de där ljusa bubblande dagarna då själ och hjärta verkligen fylls på, de ger inte den kick som vi önskar, de blir så lika de vardagar som vi ständigt och till slut uttömmande fyllt. De kanske tom tömt oss på energi istället för att vi vilat i lunken och sakta fyllt på med bränsle. När så dalen kommer är vi rejält tömda och saknar bränsle att komma vidare på....
Nutiden är inte så enkel för oss människor. Jag önskar ofta att livet skulle levas enklare och inte så mycket matriellt fokus. det är svårt att värja sig och hitta en bra balans i livet. Läste ett inlägg i sociala medier om Nyårsafton....
   - När jag var barn tände pappa tomtebloss ute på balkongen, jag och mamma stod i fönstret, tittade och skålade i champis, det var magiskt.........
Det väckte både barndomsminnen och en eftertänksamhet om hur vi driver tillvaron att ständigt vara ulltimat.  
 
Jag kommer inte att ge några löften, men jag ser årskiftet som ett naturligt avstamp att försöka leva livet enklare, lyssna inåt och akta mig själv, mår jag inte bra själv är det svårt att finnas för andra. jag vill finnas för mina nära och kära med kärlek, omsorg och att bara vara i vara tillsammans i vardagen. Att också ge medmänsklig värme till den som behöver, ett leende, några ord på vägen, i affären...att ge av mig själv.
 
GOTT NYTT ÅR!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela