När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Måste allt gå så fort.....

Publicerad 2016-10-17 11:13:04 i #personligt,

Godmorgon!
Eftersom jag inte arbetar så mycket finns det mycket tid att filosofera kring företeelser och kring vad som händer och sker i vår värld. Nyttig tid och litet skönt att skriva ner vad som kretsar i mina tankar.  Bär med mig helgens tankar kring hur vi människor reagerar och funderar kring ny teknik. Det som just nu står en hel del om i media är de nya snabbtågen som ska fara runt i vårt land på nya järnvägar.... Jag läser om vad det ska ge i form av mer arbetstillfällen, underlätta pendling osv....låter ju vettigt på många sätt....
Då tränger mina egna filosofiska funderingar fram.....det här att saker ska gå så fort tror jag kan föra med sig andra saker som inte är bra....Vi lever i ett samhälle där vi upplever stress och ständiga intryck som ett stort problem....och tänk då att sitta på ett tåg som far fram så fort så att hjärnan inte är i fas med fart och avstånd, kliva av för att arbeta och för de som har arbete idag så är det inga lugna dagar, kanske delta i möten, kanske fler möten för att det går snabbare att ta sig hem.....lika snabb fart tillbaks, visst skönt att komma hem snabbare, men ska vi åka snabbare än vi fattar.......nu tänker säkert någon att vi flyger ju.....och det gör vi och det fungerar kanon, men låt oss stanna vid det då och när vi flyger uppfattar vi inte farten på smma sätt som ett framfarande tåg, tror jag...vi behöver ju inte överdriva det heller med tanke på vår globala miljö.
Vad jag i detta funderar kring är hur vi hela tiden ökar på och stoppar in mer och mer på samma tid som vi redan upplever vara fylld till bristningsgränsen ex genom att minimera pendlingstider. Vi borde i så fall använda tiden vi tjänar in till fritid och "baravaratid"  Visst det blir enklare att pendla till jobb, men är det inte rimligare att ha arbete inom rimligt avstånd och utspritt i vårt land. Det här är tankar som dyker upp i mig, varför måste allt gå så fort och varför måste vi fylla på utan att ta bort hela tiden. Om det nu finns så otroligt mycket pengar att vi kan satsa dessa miljonbelopp på ex Ostlänken, finns det då ingen annan liten lösning för arbetstillfällen mm. om det ändå det får kosta.... Det finns säkert många som får det bättre, som pendlar idag, men vore det inte skönt i så fall att inte pendla alls.....
Kom ihåg nu att detta är endast tankar och funderingar som dyker upp i mig, kanske är bra och  gör livet bättre för många, framtiden får utvisa! 
 
Låt oss människor parallellt med vår tekniska utveckling inte glömma bort vad vi mår bra av och behöver fylla vårt liv med. Själv fyllde jag gårdagen med en dag på torpet, tog in alla höstens färger och dofter, fikade på verandatrappen, tog en sväng i hagen till sjön och in i skogen. Hoppades på litet svamp...det blev en kantarell som vi värdigt intog, halva var vid maten.Smakade underbart!
 
 Att uppleva livet med mina sinnen behöver jag för att få inre ro.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela