När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Allas lika värde i en värld där det goda möter det onda....

Publicerad 2016-10-23 12:47:22 i

Söndagsmorgon, Mångfaldsmässa på radion.
 
Funderar kring detta med negativa och positiva krafter, hur olika dessa två hittar sin drivkraft.....Hur ondskan får kraft av motgången i motsats till hur det goda tappar fart och ork och blir i värsta fall tystnar.....Hur fort det går att förstöra, rasera och förinta en tanke, ett förtroende...Hur lång tid det tar att bygga upp ett förtroende och få tillit.
Båda krafterna hämtar ofta styrka tillsammans med andra, men det sker på olika vis. I det onda och mörka hämtas kraft och styrka i gemenskapen i en grupp med liknande åsikter, men leder ofta till att utnyttja andras tillit  för att nå egen makt och bekräftelse.........
I det goda och ljusa hämtas styrka i gemenskapen för att få bekräftelse på att fler tror som jag och det vi tror på kan utveckla och sprida mer av det goda. Här gläds man med sin medmänniska och vill andra gott.
Mönstret ser jag i förskolan, skolan, i bland arbetskamrater, grannar, med andra ord överallt. Finns det hos oss olika sätt att möta världen på redan från ditt första år? Självklart, och jag tror ingen människa föds ond utan det handlar så mycket om hur de vuxna som omger barnet förhåller sig. Föräldrar, personal i föskola/skola, ledare i fritidsaktiviteter etc. 
Kan jag påverka detta?......klart jag kan....Genom att förhålla mig till min medmänniska, som kan vara allt från mitt eget barn, barnets kompis, barnet på förskolan/skolan, grannen, arbetskamraten, killen/tjejen i kassan, den gamla kvinnan/mannen på bussen osv........utifrån att alla har lika värde oavsett ålder, kön, etnicitet, sexuell läggning, funktionshinder mm  Så enkelt men så svårt, det kräver av mig själv.....Men godhet föder godhet precis som ondska föder ondska och med en enkel uträkning kan vi då inse att om vi börjar direkt som föräldrar, på förskolan, i lekparken osv sår vi många goda frö och skapar goda förutsättningar att ljus övervinner mörker.
 
Utplånar inte allt men en god väg att utöka och vidga godhet och medmänsklighet.
Rasism, kränkningar och andra onda handlingar finns omkring oss, men vi måste orka och stå emot och bana vägen för framtiden, våra barn, vara uthålliga och envisa och dela med oss så gott vi kan. Vi kan inte göra allt, men vi kan göra!
Dessa rosor som envist blommar i höstrusket och som härstammar från min farfars mor i Norra VI är för mig en symbol för dagens text.
 
 
....och Mångfaldsmässan var helt underbar, rekommenderar er att lyssna i efterhand!
Önskar alla en fortsatt fin söndag, själv ska jag tillbringa den sjungandes!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela