När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Vi delar våra olika sorger och saknader i gemenskap.

Publicerad 2016-11-05 14:44:10 i #Gemenskap, personligt,

Sitter här inne i stugvärmen precis hemkommen från minnesgudstjänsten i kyrkan med en mugg varmt nybryggt kaffe och tänker tillbaks på gemenskapen i kyrkan.
 
 
Det var en meditativ  gudstjänst med ljuständning för alla de som gått bort under det gångna året och min kör sjöng sånger som anknöt till denna Allhelgonadag. Vår präst Ulrika predikade så jordnära kring sorg och hur vi minns våra nära och kära. Hon delade med sig av sin egen saknad och hur hon upplever den idag, en predikan som berörde!. Idag framförde vi bl.a "Gammal Fäbodpsalm från Boda" en psalm som oftast spelas på orgel på på begravningar. Själv minns jag den från min Farmors begravning för nästan 40 år sen, och jag känner alltid en längtan efter henne när jag hör den. Idag när jag själv var med och framförde den så var det starka känslor i mitt hjärta, varmt och fint att göra det tillsammans med människor jag känner så väl i min kör.
 
Vi avslutar alltid denna gudstjänst med att sjunga "Härlig är jorden" ute på kyrkogården. Idag var det fruktansvärt kallt , men mäktigt när denna underbara psalm ljöd genom blåsten!
Vi delar våra olika sorger och saknader tillsammans i denna gemenskap, en gemenskap som ger kraft och glädje mitt i tårarna. Själv tände jag ljus hos min mamma och längtade extra mycket efter henne.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela