När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Vad ett inlägg om mandala kan leda till....

Publicerad 2016-03-07 13:26:52 i #personligt,

Måndagmorgon och jag vaknade till ett vitt landskap, dock är vi nog litet förskonade här runt Linköping, har sett diverse bilder från Sveriges olika hörn på Twitter och en del har fått klart mer....och det börjar faktiskt redan töa bort! Själv har jag till slut lyckats fånga upp en förkylningsbacill och känner mig "så där i början på" Tänker hålla mig riktigt lugn, vill liksom inte att det ska sätta sig på rösten, det är ju snart Påsk och då är det körsång nästan hela helgen... Vi sjöng ju i går och jag kan klart konstatera att sjunga utantill på engelska i olika stämmor kräver klart mer övning för min del. Jag har alltid haft svårt med just engelska...jag hittar ingen logik..... jag får liksom inte meningar att stanna kvar, får inte ut dom genom munnen.... men skam den som ger sig! Jag är vilket fall tankad med endorfiner efter en härlig stund i sången och kyrkans gemenskap.
Har följt en tråd på Facebook som handlade om att måla Mandala, ni vet de dära bilderna där man fyller i färdiga mönster med färg - som numer ges ut som målarböcker för vuxna och har blivit så populära. Diskussionen ledde till funderingar kring vad syftet är....att göra mig kreativ,hjälpa mig meditativt....
Det ledde mig till att fundera just kring fenomenet att vi tolkar så otroligt olika vi människor. Det här var ingen stor grej och ledde inte till någon stor diskussion på något sätt, men jag hajade ändå till inför hur snabbt och starkt man reagerade på inlägget, för mig ledde det till att tänka vidare i andra perspektiv......den blev en symbol för hur lätt en tolkning, möter fler tolkningar och när någon/några inte lyssnar/läser vad andra menar/uttrycker leder till en negativ konflikt och många fastnar i att den egna åsikten är den enda "rätta"....det är då det är så himla lätt, särskilt i sociala medier att trampa på andra......istället för att ta tillvara andras synpunkter och åsikter, det vidgar ens egen värld, det betyder ju inte att jag måste tycka lika. Kom faktiskt själv på att tänka på alla de "kopieringar" vi har på Förskolan som har en negativ stämpel, de är ju faktiskt en form av Mandala och kanske är bra för barnen ibland att få vara meditativa.
Vi har nog alla ett behov av att sjunka in i meditativa världar. Jag tror själv att det är det som gör att så många vuxna idag köper dessa Målarböcker i vår för många stressade värld, det är många vuxna som behöver verktyg att varva ner och då är det ju ett enkelt sätt,det är inte alltid så lätt som människa att veta hur man ska komma ner i varv..... vi behöver nog en stund av meditativ härvaro ibland ........för att vara kreativa som ett visst litet skärgårdstroll...som har byggt ett eget "Dustyflygplan", ni ser väl ögonen.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela