När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Glad att vi har vår IT

Publicerad 2016-03-09 14:31:57 i #personligt,

Idag hyllar jag IT-tekniken! Allt behöver inte vara så svart och vitt. Tänk så enkelt det är idag att göra små filmklipp, ta kort och skicka direkt till nära och kära och göra oss delaktiga i vardagen. Som mormor är jag ju inte där i stunden och det ger mig så mycket lycka att se och höra de små trollen. Igår kom det ett litet filmklipp som mitt skärgårdstroll iscensatt "Roboten som åt tjuvar" han pratar, stoppar in tjuvar i munnen på legoroboten och avslutar enligt Bolibompastuket "Tack och Adjö", det var hans egen idé att de skulle filma. Nu har ju inte vi mer än fyra mil till våra troll men det finns ju de som har betydligt längre och då måste detta och Skype var ovärderligt! Om jag backar bakåt så tog man några enstaka kort som inte alltid blev så bra, lämnade in för framkallning och tittade på när "här och nu" är något annat, barn lever ju i en Härvaro minst sagt. Själv hade jag förmånen att ha en filmande farbror. Underbara filmer som setts många gånger så filmsnuttar är underbara 50 år senare. Risken idag är att vi filmar och fotar så mycket så det blir för mycket av det goda, men allt måste inte sparas till framtiden, vi kan göra både och, för den känslan att titta på gamla kort och filmer är något alldeles speciellt,men att dela bilder och filmer med sina barn och barnbarn när det fortfarande är aktuellt har en poäng i sig.
Sen har jag även tagit del av en videoblogg a la Stefan Sundström via Twitter då han besöker ett flyktingboende i Kramfors. Där bedriver frivilliga svenskundervisning och umgås med de boende. I svenskundervisningen ingår körsång en gång i veckan. Så smart, att sjunga är en bra nyckel för att komma igång med språket och det ger glädje och gemenskap. I klippet får man se Stefan sjunga med i "Jag vill ha en egen måne" och jag blir alldeles varm inombords.
I morse gjorde jag ännu en ny lista på Spotify, en favoritlista perfekt till bilen. Jag minns mina barndoms inspelningar på kasettband. Radion stod startberedd för att kunna tryckas igång på Record när favoriter typ Cat Stevens dök upp. Kanalen hade inte alltid bästa mottagning och till och från brusade det i bakgrunden....och sen steget till att familjens Saab äntligen hade radio med kasettbandspelare....ibland trasslade sig banden, jag försökte rulla dem ok, men tillslut fick man inse stt det var kaputt....Idag klickar jag ner favoriter i min lista, tar mobilen till bilen, kopplar in sladden och lyssnar hela vägen till Norpan. Känslan att lyssna på det jag gillar mest är lika stor och nu kan jag också ta del av liveupptagningar från konserter som jag inte har haft möjlighet att vara på.
Väl framme hittar jag det stora Trollet som klipper, klistrar, tejpar och skapar förfullt om han inte bygger på senaste legobåten.... ......litet senare spelar han ett spel i mobilen eller ser något på Youtube. Det ska vara en lagom blandning av vår IT och vårt kreativa liv och där emellan en god bok för sig själv eller en stunds högläsning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela