När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

En dag för kvinnors rätt till lika värde!

Publicerad 2016-03-08 11:48:17 i #personligt,

Tisdag 8 Mars och Internationella kvinnodagen. Min egen lilla förkylningen verkar bli liten, tack och lov, räcker med min Fibrovärk och trötthet jag har ändå. den gör att jag läser....och läser....låter kroppen få den vila som behövs. Funderar kring den ständiga frågan behöver vi ha speciella dagar som idag Internationella kvinnodagen.....
....och JA!!!! Det gör att det globalt lyfts fram och sätter fokus på att i vår värld finns det så många kvinnor som får utstå så mycket fruktansvärda saker och leva i förhållanden som är så hemska och skälet att de befinner sig i den situationen beror på att de är kvinnor. Genom att radio, Tv, tidningar och sociala medier sätter fokus på vad som pågår gör att fler och fler blir medvetna. Genom att det lyfts fram till allmänheten, blir det förhoppningsvis samtalsämne runt fikabord, det blir längre diskussionstrådar på FB och Twitter och i förlängningen väcker tankar som kan leda till nya handlingar. Det uppstår givetvis motkritik, annat är inte att förvänta, men då blir det synligt! Vi lever i en mångfald här i Sverige och detta sker både på andra sidan jorden och här i Sverige.. Vi har alla ett lika värde och det finns ont och gott på jorden, den här dagen är till för att lyfta fram hur de kvinnor har det som drabbas av det onda för att de är kvinnor. Den lyfter också fram kvinnor, både de som har kämpat och stridit offentligt och de som kämpar i det tysta och de som inte kan kämpa själva. Föreningar, kyrkor mm gör mycket men det når ut ännu mer när vi lägger fokus på det en specifik dag. Just för att vi lägger fokus på enskilda saker får vi också på oss de specifika glasögonen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela