När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Var är smultronen?

Publicerad 2016-01-13 11:00:48 i

Var finns dom, smultronen.......blev hemma denna dag, igen....tror att det kanske är väderväxlingen, eller så är det faktiskt den tuffa sanningen att jag inte fixar mitt arbete. En sammanslagning av att inte råda över sin tid vare sig det gäller barnen elller mitt arbetsuppdrag och att befinna sig i den åldern när klimakteriet gjort sitt intåg och hormonerna gör en vurpa i kroppen. Känns som jag famlar i luften, vill bara krypa ner under ett täcke och vakna med en skönare kropp som orkar litet mer, bara litet mer....
Jag vet, det är bara att vara, vila både kropp och knopp och stänga ute kraven, kraven som inte är krav för andra men i min fibrovärld blir till det. Att veta att jag felas på jobbet att de andra får det körigt, att barnen vid matbordet återigen får vikarie, det är inte lätt att bara lägga åt sidan även om jag måste. När man är på en arbetsplats där arbetskollegorna är ens vänner och med dem och barnen finns starka och fina relationer,smärtar det att överge dem, för det är så det känns.
Det är inte kylan i sig tror jag, men när vädret är varmare kan jag vara ute utan att det måste bli en promenad. Jag kan sitta ute och ta in livet, naturen, läsa och ladda min kropp på ett helt annat sätt. Så vad gör jag idag....skriver till er, skriver av mig, att läsa mina egna tankar i skrift blir till ett litet smultron trots allt. Att läsa andras bloggar och ta del av andras liv. Insikten trots allt är att Fibromyalgi är ingen dödlig sjukdom och förtär inte min kropp så länge jag inte låter mediciner ta överhand. Jag kan använda mina sinnen, lyssna på radio/musik, läsa, äta något jag tycker om, känna beröring och ta en liten dusch av favoritdoften!

Kommentarer

Postat av: Luna

Publicerad 2016-01-13 11:33:33

Sedan jag började meditera har jag fått många aha-upplevelser om att leva i nuet. Jag har ofta värk i ett ben. Jag brukar känna mig ledsen över det. När jag mediterar försvinner inte värken men jag liksom accepterar den genom att notera den utan värderingar i meditationen, och liksom andas i benet, försöka slappna av och andas in ljus och energi till delar i kroppen det inte känns så bra. Att andas genom olika kroppsdelar låter jätteflummigt men det när man är mitt inne i det känns det helt naturligt :)
Hoppas du hittar ett smultron i dag och tack för besöket.

Svar: Andning är viktigt, inte flummigt och jag tror att en viktig del av körsången som är en del av mitt liv är just att man fokuserar även då på andning och att andas "rätt" och få ett flöde genom kroppen...
Åsa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela