När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Att hitta tillbaka....

Publicerad 2016-01-17 11:48:12 i #Gemenskap, #Härvaro,

Hej alla ni som hittar hit till min blogg! Har upptäckt att jag ofta hamnar här efter sen frukost och hemmadag, speciellt söndagar är en bra skrivardag. Just nu känner jag mig litet låg och får kämpa för att hitta smultron. Jag har små knep. Framförallt handlar det om att komma ut i friska luften och gå, vandra, ta in allt det som naturen ger. Det är en ynnest att jag bor mitt i detta även om det medför en del mindre bra saker för mig som hämta ved, vintertid så är det inte lika enkelt att ta bilen men sammanlagt så väger det positiva över med råge. Och då när jag går...och går....låter tankarna flöda in och ut så märker jag hur de formas till små strategier som gör att det blir lättare.
Igår så utvecklades de till en god middag, jag gick och tänkte ut ingredienser. Jag känner i gommen vad som harmonierar med varann, kommer på att litet lökringar ska till, upplever visuellt hur det blandar sig och hur det smakar ....som en form av meditation där tankarna fokuserar enbart kring denna måltid. Insåg att jag skulle ta en tur med bilen för att inhandla persilja och några goda passande öl och väl hemma så blev middagslagningen till ett stort smultron :) Vi satte oss i vardagsrummet och intog en delikat måltid: Dubbelstekta strömmingsfileer med persilja och smör emellan, potatis och blomkålsmos, morötter med keso och ett glas öl.
TV:n kom på och vi upptäckte att de visade matchen mellan Leksand och Västerås! Jag som egentligen aldrig har varit så sportintresserad har genom David blivit riktigt berusad av att följa Leksands hockey. Det började som en gemensamhetsgrej att dela intresset med sonen och sen upptäcker jag att jag följer matcherna via vebben, uppdaterar mig via messenger med D som oftast är på plats i klacken och är nagelbitarnervös när jag ser en match. Och vilka supporters de har, följer sitt lag i med och motgång, peppar och stöttar. En sån gemenskap som skapas i ett sånt gäng och jag blir en del av gemenskapen på avstånd. Nu satt vi alltså och åt vår goda måltid, såg matchen, läste små Twitterutrop, kastade in en egen tweet, chattade med David och .....Ja, de vann!!!!
Efter nattens sömn är jag tillbaka i låglandet när jag vaknar, kroppen gör sig påmind, jag får återigen kämpa för att inte falla. Jag går upp, tänder i spisen, brygger kaffe, tar min medicin, uppdaterar mig på Facebook och Twitter...Slår mig ner med kaffet...läser som alltid veckans nummer av Kyrkans tidning, löser färdigt lördagskrysset i Corren och när jag sjunker in i korsordsgrunnandet, trivsamt prat i radion, några koppar kaffe, vedspisvärme så känner jag att det sprider sig ett lugn i mig, känner inspirationen komma återigen. Så hamnar jag här och sätter mina ord på pränt och tänker att sen ska jag ut och hämta in nya smultron! Önskar er en fin Söndag!

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2016-01-17 19:11:56

Personliga och inspirerande texter!

Svar: Tack 💚
Åsa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela