När livet tar en annan väg...

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Från Melodikryss till nybakad sockerkaka!

Publicerad 2016-04-16 14:04:09 i #Gemenskap, #personligt,

Så är lördagen åter här. Det är tur att radion byter program så man förstår att det är lördag så här i hemmatillvaron. Ring så spelar vi och Melodikryss precis som det alltid har varit, åtminstånde i mitt liv. Hela min barndom, mina barns barndom och nu när alla flyttat ut. Sommar som vinter, hemma, på Måltorp ja var jag än är. Konservativt....tycker nog en del, men jag ser det som ett tryggt kulturarv att förvalta. Melodikrysset har skapat viktiga regler i vår familj och det är ibland det första man får lära sig att ha respekt för. Alla lär sig snabbt vad SCHH! betyder en lördag förmiddag - en fråga ställs i Melodikrysset, prata får man göra under musikens gång och om man som barn behöver hjälp sker det i halvlek under nyheterna eller efteråt.
Idag körde vi äkta teamwork, jag och två av barnen, varav ett 110 mil bort. Vi chattade och klurade tillsammans och känslan var nära känslan som det var då alla bodde hemma - tack vare Messenger :) Sen det viktiga samtalet till pappa, det är han som kan det där med overtyrer, operetter, kupletter och Povel Ramel....Nu håller vi tummarna för att badhandduken blir vår, vi får ha gemensam vårdnad om den.
Hjärnan är pigg och allert, tack och lov, men min kropp....några dagars sjukgymnastik känns....tyvärr inte enbart i de muskler jag tränar utan i hela kroppen....Fibro är så märkligt och är väldigt svårt att förstå sig på. Jag fortsätter och tänker att det kommer gå över.....men just nu känns den som när jag kom hem efter en arbetsdag.....inte många smultron på mitt strå......Det är som det är skrev Håkan Nesser en gång och ja det är ju det....
Idag är det mulet och i spisen sprakar veden, känner innerligt för något gott hembakat, så efter gympapasset tar jag tag i saken, även här har månaderna gått så fram med receptet...och nu står sockerkakan med smak av citron och gräddas i ugnen....doften sprider sig i huset.....och där går signalen kakan är klar.........
.....nu ska den få stå och svalna litet sen förgyller jag dagen med nybryggt kaffe och nybakad sockerkaka.
 
Några fler smultron på mitt strå...
 
 
 

Kommentarer

Postat av: MikaelBerglund

Publicerad 2016-04-17 12:34:39

Hej Åsa Jag känner igen mig i ditt sätt att skriva. När man läst en text så vill man även läsa nästa. Du har också modet att lämna ut dig själv på en lämplig nivå. Jag antar att likt mig så mår själen bra av att få skriva ner sina tankar. För mig är det en process att våga lämna ut mig själv lite grand och se hur jag hanterar de reaktioner som man får vilket bara har varit positiva reaktioner. Sen är det roligt att se att du gillar hockey fast fel lag. Jag får gratulera till SHL platsen på vår (Modos) bekostnad hmmmmm :)

Svar: Hej! Ja det är en balansgång att inte utelämna och blotta för mycket av sig själv och andra. Ju mer jag skriver ju lättare har det varit att prata om bloggen med andra. Jag lider med er i hockeyn...kommer ihåg för ett år sen...Leksand hänger ihop med att min man är från Svärdsjö i Dalarna och vår ene son är en riktig Leksandssupport och har dragit in mig i hockeykärnan. Nästa säsong blir häftig med LHC i samma serie....Ha en bra dag!
Åsa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

När livet tar en annan väg och det vänds upp och ner... skriver om min resa att bekämpa mina hjärntumörer. Att hitta vardagsglädje när inget är som det skulle bli.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela